Każdy doświadczony menedżer internetowego projektu wie, jak dużą rolę ma uzyskanie kluczowych wskaźników. Droga do zwiększenia sprzedaży, poprawy współczynników ROI, czy ograniczenia kosztów projektu, wcale nie musi być kręta. Prowadzi do niej wgląd w dane, które umożliwią Ci holistycznie podejście do projektu i pozwolą uzyskać jego kompletny obraz.
Analityka danych stron internetowych pozwala odpowiedzieć między innymi na następujące pytania:
Skąd pochodzą odwiedzający witrynę i jaka jest ich demografia?
Ile wynosi sprzedaż w kanałach internetowych?
Jak skuteczne są Twoje kampanie reklamowe online?
Jak przedstawia się zarządzana przez Ciebie witryna lub sklep online na tle konkurencji?
Co można zrobić, aby zoptymalizować stronę internetową dla zwiększenia sprzedaży?
Ale skąd zdobyć te cenne dane, pozwalające na analizę odwiedzalności witryny oraz sprzedaży? Tym właśnie zajmiemy się poniżej. Przedstawimy tutaj najważniejsze typy danych w analityce internetowej. Ich analiza znajduje zastosowanie w badaniu skuteczności kampanii reklamowych online, zwiększaniu potencjału sprzedaży w sklepach, czy budowaniu zasięgu firmowego bloga internetowego. Wskażemy także na praktyczne i niedrogie zastosowania, które pozwolą Ci łatwo sięgnąć po te dane i wykorzystać je w zarządzaniu projektem.
Analitykę warto rozpocząć od przeglądu bazowej metryki, jaką jest odwiedzalność witryny internetowej. Można ją mierzyć na kilku płaszczyznach. Liczba odsłon określa, ile razy użytkownicy przechodzili po różnych podstronach serwisu internetowego. To bardzo ogólny wskaźnik, który pozwala ocenić popularność pojedynczych podstron, ale nie daje całościowego wizerunku odwiedzin.
Więcej o odwiedzalności powie nam liczba indywidualnych użytkowników. Dzięki niej można się przekonać, jak wiele osób odwiedziło witrynę. Oprogramowanie analityki podaje często także liczbę nowych użytkowników. Ta metryka jest zazwyczaj definiowana jako użytkownicy, którzy odwiedzili stronę po raz pierwszy w ciągu ostatnich 30 dni.
Najbardziej uniwersalne dane są dostarczane jednak przez określenie liczby odwiedzin. Rozszerza to definicję odsłon o pojedynczą sesję przeglądania, realizowaną przez użytkownika. Na podstawie tych informacji można ocenić rzeczywistą liczbę osób, która przegląda serwis internetowy. Ocenisz w ten sposób na przykład wolumen gości, kierowanych do strony przez kampanie reklamowe albo przez linki zamieszczane przez influencerów w mediach społecznościowych.
Nie każdy użytkownik serwisu internetowego jest jednak sobie równy. Część z nich trafia do witryny przypadkowo i szybko klika w przycisk „wstecz”, natomiast inni będą znacznie bardziej zainteresowani treściami strony, albo oferowanymi produktami. W odróżnieniu od odsłon, współczynnik odrzuceń jest podawany w procentach.
Określa go stosunek liczby osób które odwiedziły stronę, na przykład z linków w mediach społecznościowych lub z wyszukiwarki, ale nie przeszły już na inne podstrony, w stosunku do osób które aktywnie korzystały z witryny, przechodząc do kolejnych podstron. Niski procent odrzuceń mówi, że interakcja i zainteresowanie gości są na wysokim poziomie. Natomiast wysoki współczynnik odrzuceń wskazuje na konieczność wprowadzenia zmian.
I właśnie o zaangażowaniu użytkowników mówi współczynnik odrzuceń. Jest to jeden z kluczowych parametrów, pozwalających zmierzyć jakość strony i zainteresowanie odbiorców. Na podstawie określenia wysokości współczynnika odrzuceń można wyznaczyć poziom interakcji odwiedzających z tą witryną. Obejmuje to także szansę wykonania akcji, która później może przerodzić się w konwersje.
Menedżer odpowiedzialny za skuteczność kampanii reklamowych, kierujących ruch do witryny powinien podejmować działania mające na celu zmniejszenie współczynnika odrzuceń. Istnieje wiele sposobów na poprawę współczynnika konwersji, a ich identyfikacja powinna zależeć od innych parametrów.
Przykładowe czynności podejmowane dla zmniejszenia współczynnika odrzuceń, to skrócenie czasu ładowania witryny przez optymalizację kodu, wprowadzenie skuteczniejszego targetowania kampanii reklamowych CPC, kierowanych do grup docelowych bardziej zainteresowanych witryną, albo stworzenie w witrynie treści, które będą lepiej odpowiadać na potrzeby odwiedzających.
Optymalizacja opisanych powyżej odrzuceń prowadzić będzie do podniesienia wartości kluczowego współczynnika konwersji. Współczynnik konwersji na stronach i w sklepach internetowych jest opisany procentowo i przyjmuje wartość od 0% do 100%. Jest definiowany jako ilość odwiedzin na stronie w stosunku do skonfigurowanych, mierzalnych akcji.
Określenie współczynnika konwersji zaczyna się więc od jego konfiguracji w oprogramowaniu analitycznym. Konwersje mogą być definiowane tak ogólnie, albo tak szczegółowo jak wymaga tego plan przedsięwzięcia.
I tak na przykład w sklepach internetowych konwersją jest na ogół zakup, ale można ją także wyznaczyć jako finalizacja transakcji z wartością koszyka zakupowego o określonej wysokości. Portale informacyjne mogą definiować konwersje jako zapisanie się do newslettera, a strony firmowe jako wypełnienie formularza kontaktowego przez odwiedzającego.
Optymalizacja współczynnika konwersji jest kluczem do sukcesu projektu internetowego i wymaga pełnego zrozumienia potrzeb klientów i użytkowników. A do tego prowadzi uwzględnienie demografii w analityce, czyli danych związanych z wiekiem, płcią, zainteresowaniami, czy wykształceniem gości.
Aby poznać te dane, można przeprowadzić badania klienta, robiąc pogłębione wywiady focusowe, albo przeprowadzając ankiety. Badania demografii odbiorców mogą jednak znacznie angażować działy marketingowe, lub mogą wymagać kosztownego outsourcingu.
Na szczęście w przypadku stron internetowych z pomocą przychodzi nam oprogramowanie analityczne. Dane zbierane przez Google Analytics obejmują również demografię, ustalaną na podstawie preferencji użytkowników wyszukiwarki, a także ich historii wyszukiwania, zapisaną na koncie.
Dzięki temu, możliwe jest stworzenie analizy kohortowej, czyli podziału odwiedzających na grupy demograficzne. Przeprowadzona analiza pozwoli więc na przykład poznać współczynnik odrzuceń wśród osób w przedziale wiekowym 31-40, albo konwersje u kobiet z wyższym wykształceniem. Na podstawie tych danych możliwe będzie podjęcie trafnych decyzji marketingowych i sprzedażowych, na przykład optymalizacja kampanii linków sponsorowanych, czy zmiana wizerunku witryny.
Dane demograficzne mogą być jeszcze uzupełnione o geolokalizację. Dokładna lista lokalizacji z jakich pochodzą użytkownicy strony zawiera nie tylko państwa, ale także regiony i miasta. Dodatkowo, możemy także określić, jakimi językami posługują się użytkownicy. Te dane są pobierane z ustawień przeglądarki, za pomocą której uzyskano dostęp do witryny.
Analiza lokalizacji gości witryny będzie mieć szczególne znaczenie między innymi w międzynarodowych sklepach internetowych, wysyłających zamówienia do wielu państw, firmach lokalnych, które chcą uzyskać informacje o ilości i jakości odwiedzin w konkretnym regionie, czy podczas oceny skuteczności kampanii reklamowych, kierowanych w określone lokalizacje. Analiza geolokalizacji pozwala na zwiększenie skuteczności reklam, a tym samym ograniczenie kosztów, albo lepsze targetowanie kampanii, odpowiadające bardziej docelowym użytkownikom.
Warte uwagi są także związane z używanymi urządzeniami i przeglądarką. Każda sesja przeglądania pozostawia szereg danych technicznych, które są przydatne nie tylko webmasterom zarządzającym działaniem witryny, ale także działom marketingu i sprzedaży.
Ilość osób wchodzących na stronę ze smartfona, tabletu i komputera powie Ci, jak duży nacisk warto położyć na mobilną wersję strony. To natomiast pozwoli przygotować promocje w aplikacji dla użytkowników mobilnych, albo skupić się na osobach korzystających z komputera do przeglądania witryny. Natomiast informacje o rozdzielczości ekranu umożliwią przygotowanie lepszego layoutu strony, co jest szczególnie istotne w przypadku sklepów internetowych.
Ostatnim rodzajem parametru, bez którego nie obejdzie się żadna dobra analiza witryny jest skuteczność przeprowadzonych kampanii reklamowych. Nawet, jeżeli aktualnie nie jest prowadzona żadna kampania reklam płatnych w modelu CPC, w sieciach reklamowych Facebooka, Twittera czy Google, można mierzyć skuteczność organicznego ruchu.
Zmierzenie poziomu i jakości odwiedzin z wyszukiwarek, mediów społecznościowych oraz linków stron zewnętrznych pozwala na podjęcie decyzji o większej koncentracji działań na SEO, czy bardziej intensywnej promocji w social media.
Natomiast odpowiednie kierowanie reklam CPC pozwala na podniesienie ich współczynnika CTR, czyli klikalności w stosunku do wyświetleń. Jest to kluczowy parametr, który wyznacza skuteczność kampanii reklamowej i określa, na ile wydatki na kampanię przynoszą rezultaty. Przedstawienie skuteczności reklam może być więc dobrym argumentem na zebraniach na zwiększenie budżetu, a wraz z tym realizację sprzedaży na jeszcze większą skalę.
Ale skąd właściwie możemy zdobyć te dane, aby lepiej zrozumieć zachodzące procesy, a nawet zwiększyć skuteczność marketingu i sprzedaży? Na rynku istnieje wiele ciekawych rozwiązań, z których najpopularniejszym jest Google Analytics. To prawdziwy kombajn analityczny, pozwalający śledzić wszystkie wskazane powyżej parametry, dostarczając zarówno informacji w czasie rzeczywistym, jak i danych historycznych.
Prawidłowa integracja Google Analytics na stronie internetowej oraz implementacja konwersji i tagów śledzenia wymaga jednak pewnych umiejętności technicznych, jak i marketingowych, albo przynajmniej skorzystania z outsourcingu tych usług.
Ciekawym rozwiązaniem może być tutaj skorzystanie z pakietu Bitrix24 zintegrowanego z Google Analytics. Jednocześnie dostępna jest tu zarówno starsza wersja Google Analytics 4, jak i najnowsza Universal Analytics. Ta integracja umożliwi Ci przeniesienie danych z oprogramowania Google bezpośrednio do pulpitu CRM. Dane zebrane w jednym miejscu umożliwią lepszy wgląd w działalność firmy, ułatwiając podejmowanie celnych decyzji, strategiczne planowanie i zarządzanie oczekiwaniami.
Oddzielną kategorię analityczną w Bitrix24 stanowi analityka Business Intelligence. Holistyczne podejście, stosowane w tym pakiecie oprogramowania, pozwala włączyć do analizy nie tylko dane z ruchu na stronie, ale porównać je także z raportami o sprzedaży, kwotami wydatków na reklamę i z działaniami offline.
Dane uzyskane dzięki Business Intelligence w Bitrix24 mogą być przedstawiane w postaci tak zwanych lejków sprzedażowych, wskazujących na ścieżki, którymi podążają klienci, przechodząc po kolejnych podstronach. Natomiast raporty analityki CRM pomogą Ci w zrozumieniu i przedstawieniu wszystkich danych pochodzących od sprzedaży. Rozszerza to jeszcze możliwości Google Analytics, na czym skorzystają także podmioty, prowadzące sprzedaż poza Internet, na przykład w sklepach stacjonarnych.
Bitrix24 integruje także dwa nieco mniej znane, ale potężne narzędzia analityki internetowej. Google Data Studio zbiera informacje z Google Analytics, Google Ads oraz BigQuery, aby monitorować metryki takie jak wydatki na reklamę, miejsce w wyszukiwarce, ruch na stronie i inne. Natomiast stworzone w oparciu o chmurę Microsoft Power BI pozwala na przetwarzanie danych przy użyciu nowatorskich narzędzi sztucznej inteligencji, integracji z arkuszem kalkulacyjnym Excel i monitorowanie postępów w czasie rzeczywistym.
Skorzystaj z analityki biznesowej w Bitrix24!
Zarejestruj się za darmo już dziś
Wdrożenie wielokanałowej analityki biznesowej nie musi być ani skomplikowane, ani trudne w realizacji. Wystarczy skorzystać z odpowiednich narzędzi. Starannie wdrożona analityka internetowa pozwala poprawić skuteczności łańcuchów dostaw, zoptymalizować kampanie reklamowe, zwiększyć poziom sprzedaży, czy lepiej zarządzać zasobami ludzkimi.
Warto okiełznać możliwości, jakie kryją się w pakietach analitycznych, aby jeszcze lepiej zarządzać w firmie. Od działów logistyki, przez marketing, sprzedaż i HR, Business Intelligence znajduje szerokie zastosowanie w każdym miejscu!
Dane o ruchu z witryn internetowych są zbierane dzięki tak zwanym plikom cookie. To niewielkie pliki zapisywane przez przeglądarkę, w których zawarte są zanonimizowane dane dotyczące użytkownika. Dzięki nim mogą być prześledzone czas spędzany przez użytkowników na stronie, współczynnik odrzuceń oraz konwersje w ecommerce i innych zastosowaniach.
Nudne tabelki z szeregiem danych nie przekonają ani klienta, ani przełożonych. Na szczęście oprogramowanie takie jak Bitrix24 pozwala na zaprezentowanie danych w formie wykresów kołowych, map i raportów, które można skutecznie włączyć do prezentacji, aby lepiej zaprezentować idee i możliwości, jakie kryją się za Twoją analizą.
Data mining, nazywany czasem także eksploracją danych to zaawansowane techniki wyciągania wniosków z wielowymiarowych danych dostępnych w dużych ilościach. Techniki data miningu wykorzystują najczęściej oprogramowanie i dużą moc obliczeniową komputerów, aby przedstawić analizę ilościową informacji, użyteczną dla działów marketingu. Typowe zastosowania data miningu obejmują między innymi analizę konwersji dla tworzenia skutecznych reklam z wysokim współczynnikiem ROI, eksplorowanie danych o ruchu internetowym na stronie, czy ocenę potencjału sprzedaży przy wprowadzaniu nowego produktu.
Nie. Oprogramowanie Bitrix24, umożliwiające między innymi integrację z Google Analytics, a do tego wiele innych rozwiązań przydatnych w działach marketingu i sprzedaży, nie jest drogie. Koszty pakietu Bitrix24 w wersji dla pięciu stanowisk zaczynają się już od 249 złotych miesięcznie, pozwalając wdrożyć analitykę przy niskich kosztach.
Tak. Konfiguracja rozwiązań analitycznych i ich integracja w ramach pakietów rozwiązań takich jak Bitrix24, pozwala na zrozumienie wyników sprzedaży oraz zwiększenie skuteczności działań marketingowych prowadzonych także za pomocą tradycyjnych kanałów. Przykładowo, wysokość sprzedaży w sklepach stacjonarnych można powiązać jako konwersje z kampaniami prowadzonymi w Internecie i ujmować ją w końcowych raportach.