Przywództwo
Zarejestruj się za darmo

Jak Rozwijać Swoje Umiejętności Przywódcze

Zespół Bitrix24
03 października 2022
Odświezone: 14 sierpnia 2024

Spis treści

Dowiedz się, jak rozwijać swoje umiejętności przywódcze

1. Skup się na budowaniu relacji

2. Motywuj innych

3. Nie dopuszczaj do toksycznych zachowań: rozwiązywanie konfliktów

4. Zarządzaj swoim czasem

5. Mądrze przydzielaj zadania i odpowiedzialność

6. Zostań mistrzem negocjacji

7. Wyjdź ze swojej strefy komfortu

8. Pokaż zespołowi cele firmy

9. Promuj uczciwość w zespole

10. Nigdy nie przestawaj się uczyć

FAQ


Wszyscy teraz dążą do rozwijania umiejętności przywódczych. Istnieje niezliczona liczba postów na LinkedIn, zawierających mądre rady i opisujących najlepsze cechy przywódcy.

Już to wszystko słyszałeś. Skuteczna komunikacja, doskonałe umiejętności interpersonalne, umiejętność podejmowania decyzji i wiele więcej.

Ale nikt nie wyjaśnia, jak pracować nad zdobyciem tych umiejętności.

Dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie artykuł zawierający wszystkie informacje, których potrzebujesz, aby odnieść sukces. Dowiedzmy się, jak rozwijać umiejętności przywódcze, które promują zdrowe środowisko pracy.

1. Skup się na budowaniu relacji

Podstawą każdego dobrego zestawu umiejętności przywódczych jest umiejętność budowania silnych, opartych na zaufaniu relacji. Wymaga to dobrych umiejętności komunikacyjnych, zdolności do rozwiązywania konfliktów i konsekwencji w podejmowaniu decyzji.

Jeśli chcesz być skutecznym liderem, oto kilka praktycznych sposobów budowania relacji:

  • bądź przyjaźnie nastawiony i przystępny (zachowując profesjonalizm) w komunikacji;
  • udzielaj szczere pochwały za dobrą pracę lub szczególny wysiłek;
  • organizuj imprezy integracyjne poza biurem.
Dobre relacje powinny być w centrum uwagi, gdy rozwijasz umiejętności przywódcze, ponieważ są one pomocne w wielu innych obszarach, takich jak komunikacja i uzyskanie wsparcia od zespołu.

2. Motywuj innych

Myśląc o tym, jak rozwijać umiejętności przywódcze, zawsze skupiamy się na sobie. Jednak jedną z najważniejszych cech odnoszących sukcesy liderów jest umiejętność osiągania i utrzymywania wysokiego poziomu motywacji pracowników. Istnieje wiele sposobów motywowania zespołu w różnych sytuacjach.

  • Częste aktualizacje w firmie sprawiają, że pracownicy czują się częścią czegoś większego.
  • Publiczna pochwała ma pozytywny wpływ na ośrodek nagrody w naszym mózgu.
  • Specjalne szkolenia pokazują, że inwestujesz w swój zespół.
  • Delegowanie zadań daje poczucie zaufania i odpowiedzialności.
Motywacja jest bardzo ważna dla dobrze funkcjonującej organizacji. Zespoły dobrze ze sobą współpracują, co jest oczywiście zaletą w codziennej pracy, a nabiera jeszcze większego znaczenia, gdy pojawiają się jakiekolwiek trudności i wszyscy muszą działać razem.

Kolejną korzyścią jest to, że zmniejszasz absencję i rotację, utrzymując motywację najlepszych pracowników i wzmacniając cały zespół.

3. Nie dopuszczaj do toksycznych zachowań: rozwiązywanie konfliktów

Toksyczne relacje nie tylko zmniejszają produktywność, ale tworzą również nieprzyjemne środowisko, które negatywnie wpływa na wszystkie procesy pracy i motywację zespołu i może być powodem dla którego najlepsi pracownicy rzucają pracę.

Rozwijanie umiejętności przywódczych, takich jak rozwiązywanie konfliktów, może być trudne. Oto niektóre z naszych najlepszych wskazówek:

  • dowiedz się, co kieruje ludźmi;

  • zidentyfikuj typowe oznaki konfliktu:

- skonfliktowane grupy,
- agresja językowa,
- zachowanie unikania,
- bezproduktywne spotkania i projekty.

  • zakończ konflikt:
- interwencja przed eskalacją,
- zidentyfikowanie głównych problemów,
- wspólna komunikacja z obiema stronami,
- zapewnienie rozwiązania, które działa jak najlepiej dla każdej ze stron.

Rozwiązując problemy tak szybko, jak to możliwe, możesz wrócić do pracy, bez marnowania czasu z powodu braku współpracy. Co więcej, pracownicy Twojego zespołu będą szczęśliwsi i mniej skłonni do odejścia z firmy z powodu toksycznego zachowania.

4. Zarządzaj swoim czasem

Zarządzanie czasem ma kluczowe znaczenie w rozwijaniu umiejętności przywódczych. Logika jest prosta: jeśli nie masz czasu na poprawę, będziesz w stagnacji.

Nieskuteczne zarządzanie czasem może prowadzić do utraty zaufania do Ciebie jako lidera. Jeśli stracisz kontrolę nad swoim czasem, narażasz się na wysokie ryzyko wypalenia, co jest niekorzystne dla wszystkich zaangażowanych.

Podstawowe zasady zarządzania czasem:

  • wyznacz priorytety w swojej pracy i skup się na najważniejszych rzeczach w pierwszej kolejności;

  • zaplanuj swój dzień co do minuty i zostaw około godziny wolnego czasu na wszelkie nieoczekiwane problemy.

Aby jednak dalej się rozwijać, spróbuj użyć oprogramowania do śledzenia czasu dla powtarzających się zadań. Być może uda Ci się skrócić cotygodniowe spotkania z 30 do 15 minut, uwalniając czas na to, co jest bardziej potrzebne i ważne.


Zjednocz swój zespół dzięki Bitrix24

Nieograniczona liczba użytkowników za darmo
Zarejestruj się już dziś



5. Mądrze przydzielaj zadania i odpowiedzialność

Delegowanie jest ściśle powiązane z zarządzaniem czasem i budowaniem relacji. Planując, jak rozwijać umiejętności przywódcze, spójrz na ogólny obraz tego, jak te obszary są połączone, aby uzyskać najlepsze wyniki.

Po pierwsze: zautomatyzuj powtarzające się, czasochłonne zadania, które zajmują dużo czasu. Te zadania marnują czas, a jeśli będziesz używał algorytmów, możesz stać się znacznie bardziej produktywny.

Ale delegowanie to nie tylko rozdzielanie zadań w celu ułatwienia zarządzania obciążeniem (chociaż jest to prawdziwy plus). Służy również wzbudzaniu zaufania u innych. Przydzielając ważne zadania osobom, którym ufasz, dzielisz odpowiedzialność. Zasadniczo jest to praca mentorska, która wzmacnia cały zespół i zapewnia, że ​​Twoja organizacja idzie do przodu.

Istnieje jednak kilka pułapek, na które należy zwrócić uwagę:

  • nie przeciążaj pracowników swoimi obowiązkami - poczują się, jakbyś ich wykorzystywał;

  • nie zapomnij udzielić porad i wskazówek swoim pracownikom - pomoże im to uniknąć syndromu oszusta i zapewni wysoką jakość pracy.

6. Zostań mistrzem negocjacji

Jako lider nie możesz zadowalać wszystkich przez cały czas. Zdrowe negocjacje są częścią dobrze działającej organizacji. Zanim przystąpisz do negocjacji, musisz zdobyć zaufanie swoich współpracowników.

Wskazówka: oferuj różne opcje. Współpracownicy docenią fakt, że jesteś elastyczny. Możesz nauczyć się rozwijać umiejętności przywódcze podczas negocjacji za pomocą prostej formuły:

  • pomyśl o tym, jakich wyników spodziewasz się i jakich pytań można oczekiwać od drugiej strony;

  • omów swoje pomysły i uważnie słuchaj, czego chcą inni;

  • połącz wszystkie pomysły z ogólnymi celami firmy;

  • negocjuj wykonalne dla obu stron rozwiązanie;

  • wypracujcie szczegółowe porozumienie odpowiadające obu stronom;

  • zaplanuj kolejne zadania, które sprawią, że Twoje negocjacje będą skuteczne.

7. Wyjdź ze swojej strefy komfortu

Nikt nigdy nie osiągnął szczytu swojej kariery, nie podejmując żadnego ryzyka. Oczywiście nie chodzi tu o lekkomyślność. Wprowadzanie pozytywnych innowacji świadczy o sukcesie i wzbudza szacunek pracowników.

W świecie biznesu, który ciągle się zmienia, ważna jest umiejętność adaptacji. Zamiast unikać nowych praktyk, ponieważ jest to niezbadane terytorium, wykorzystaj tę okazję, aby zostać liderem w swojej branży. W przeciwnym razie metody pracy mogą stać się przestarzałe, a członkowie zespołu będą się zastanawiać, dlaczego nie wykorzystujesz możliwości.

  • Otaczaj się ludźmi, którzy mogą Ci pomóc w dokonaniu strategicznych zmian.

  • Zarządzaj swoim czasem, aby zapoznać się z nowymi procesami.

  • Stwórz realistyczny i mierzalny plan uwzględniający ryzyko.

  • Weź odpowiedzialność za wszelkie niedociągnięcia.

Odkrywając nowe obszary i zdobywając praktyczne doświadczenie, uczysz się umiejętności przywódczych, które przydadzą Ci się w przyszłości.

8. Pokaż zespołowi cele firmy

Pamiętaj, że jesteś częścią zespołu i bez wspólnego wysiłku w dążeniu do tych samych celów nie możesz odnieść sukcesu.

Rozwijając umiejętności przywódcze, nie zapominaj o tym, jak ważna jest sprawna praca zespołowa w realizacji celów. W praktyce oznacza to przypisanie odpowiednich zadań, które pozwolą Twojemu zespołowi zobaczyć swoją rolę w realizacji celów firmy.

Jednym z praktycznych sposobów trzymania się ogólnych celów firmy jest korzystanie z tablicy Kanban. Dzięki tablicy Kanban, gdy Ty i Twój zespół tworzycie nowe zadania i omawiacie zmiany w strategii, zawsze możecie sprawdzić, czy wszystko idzie zgodnie z planem. Po pewnym czasie praktykowania tej techniki stanie się ona nieodłączną częścią Twojej kultury zespołowej.

9. Promuj uczciwość w zespole

Uczciwość to wspaniała cecha każdej osoby, ale czy to naprawdę umiejętność? Jeśli uważasz, że to nie jest wrodzona cecha i trzeba ją praktykować, jest to absolutnie umiejętność. Oto, jak praktykujesz uczciwość:

  • publicznie doceniasz szczerość i otwartość,

  • bierzesz odpowiedzialność za swoje błędy,

  • sprzątaczce okazujesz ten sam szacunek co dyrektorowi,

  • nie dopuszczasz do toksycznych zachowań.

Takie zachowanie może przekształcić się w nawyki, które będą promowane w całym zespole.

Patrząc z szerszej perspektywy, brak uczciwości może prowadzić do negatywnego wizerunku całej firmy. Wywołuje to reakcję łańcuchową, która prowadzi do spadku zaufania klientów i gwałtownego spadku sprzedaży. Znacznie trudniej jest zbudować (lub odbudować) to zaufanie niż je zniszczyć.

10. Nigdy nie przestawaj się uczyć

Najważniejszą strategią rozwijania umiejętności przywódczych jest rozwijanie nastawienia na rozwój, w którym nigdy nie przestajesz się uczyć. Nie możesz raz na zawsze zostać liderem, jakby to była jakaś gra wideo. To ciągły proces w ciągle zmieniającym się świecie, więc zawsze możesz się nauczyć więcej.

Oczywiście tradycyjne umiejętności przywódcze będą na pierwszym miejscu na twojej liście rzeczy, których musisz się nauczyć, ale to jeszcze nie koniec. Jednym z oczywistych przykładów jest niedawny wzrost znaczenia różnorodności i zaangażowania. Trudno to zignorować.

Filozofia D&I czyli Diversity and Inclusion jest teraz niezbędnym elementem procesu przyciągania najlepszych talentów i wprowadzenia innowacji. Millenialsi coraz częściej przedkładają wartości nad zyski, a jeśli różnorodność i zaangażowanie nie są wbudowane w kulturę Twojej firmy, nie są zainteresowani.

Nasza rada jest taka, że nawet jeśli zbliżasz się do schyłku swojej kariery, musisz uczyć się od młodych pracowników w swoim zespole. Ich poglądy mogą decydować o tym, jak firma będzie się rozwijać w przyszłości.

Po przeanalizowaniu tych wskazówek dotyczących rozwijania umiejętności przywódczych, poczujesz się pewniej jako menedżer. Dodatkowo, możesz znacznie ułatwić swoją pracę dzięki odpowiednim narzędziom.

Programy do zarządzania projektami, czasem i narzędzia do automatyzacji stanowią fundament rozwijania interpersonalnych umiejętności przywódczych.

Dobrą wiadomością jest to, że możesz znaleźć wszystkie te funkcje i nie tylko w jednym oprogramowaniu. Bitrix24 to łatwa w użyciu platforma, która obejmuje prawie każdy aspekt Twojej działalności. Jeśli więc chcesz rozwijać umiejętności przywódcze, zarejestruj się i wypróbuj za darmo Bitrix24 już dziś.

FAQ


Jaka jest najważniejsza umiejętność przywódcza?

Jeśli zastanawiasz się, jak rozwijać umiejętności przywódcze, ważne jest, aby pamiętać, że wszystkie one są wzajemnie ze sobą powiązane. Jednak podstawą przywództwa jest budowanie relacji. Bez wsparcia zespołu trudno jest wykorzystać jakiekolwiek inne umiejętności.

Jak zaprezentować cechy przywódcze?

Najlepszym sposobem na pokazanie umiejętności przywódczych jest dawanie przykładu. Zastanów się nad swoimi umiejętnościami w konkretnych działaniach, a wkrótce dzięki praktyce staną się one dla Ciebie naturalne.


Free. Unlimited. Online.
Bitrix24 to miejsce, w którym każdy może komunikować się, współpracować przy zadaniach i projektach, zarządzać klientami i robić o wiele więcej.
Zarejestruj się za darmo
You may also like
Wydajność pracy
Czym jest prokrastynacja i jak z nią walczyć? 10 praktycznych wskazówek
Zarządzanie czasem
Rodzaje systemów zarządzania czasem i jak wybrać najlepszy dla siebie
CRM
Bitrix24 kontra Pipedrive: który CRM lepiej wspiera dział handlowy?
Zarządzanie projektami
5 Najlepszych Alternatyw dla Trello do Zarządzania Projektami w 2021 r.
Używamy plików cookie, aby zwiększyć wygodę korzystania - Dowiedz się więcej.
Znajdujesz się na uproszczonej wersji strony. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszej polityce dotyczącej cookies, przejdź do pełnej wersji witryny internetowej.