Nasz przewodnik dotyczący automatyzacji sprzedaży nie byłby kompletny, gdybyśmy nie skupili się na zarządzaniu relacjami z klientami. Twój CRM jest centrum wszystkich działań Twojego zespołu, a najlepsze oprogramowanie będzie rejestrować wszystkie dane Twojego kontaktu wraz z każdą wiadomością, połączeniem, interakcją e-mail i nie tylko.
Zalety dobrego CRM są praktycznie nieograniczone. Na poziomie indywidualnym eliminuje małe, powtarzalne zadania, automatycznie rejestrując aktywność leada, dzięki czemu nie ma obaw, że coś zostanie nieprawidłowo zarejestrowane. Dzięki temu Twój zespół może skoncentrować się na zadaniach, które wymagają czynnika ludzkiego.
Na poziomie zespołu CRM oparty na chmurze udostępnia dane wszystkim członkom zespołu, więc jeśli ktoś zachoruje, jego kolega będzie miał wszystkie potrzebne informacje będzie mógł kontynuować pracę.
Niektóre z najczęściej używanych narzędzi automatyzacji CRM dotyczą aktualizacji kontaktów. Na przykład, gdy masz nowy lead, możesz automatycznie przypisać go do odpowiedniego pracownika działu sprzedaży, a także dodać go do listy podzielonej na segmenty w oparciu o przedział wiekowy, zawód, produkt, który go interesuje, lub dowolny inny cel, na którym chcesz się skupić na.
Teraz przyjrzymy się bliżej niektórym z bardziej złożonych aspektów automatyzacji, z których możesz korzystać.
Lejek sprzedażowy to zestaw zadań, które prowadzą od pierwszego kontaktu z potencjalnym klientem do końcowego etapu transakcji — a często i dalej. W naszym przewodniku po automatyzacji sprzedaży mówimy o lejkach, ponieważ zapewniają one wszystkie powiązane ze sobą zadania, dzięki czemu Twój zespół nie musi się martwić o kolejny krok.
Twoje lejki sprzedażowe wypełniają lukę między Twoim CRM a narzędziami do zarządzania projektami. W swoim oprogramowaniu do zarządzania projektami możesz tworzyć wszystkie zadania, które składają się na lejek i w razie potrzeby przypisywać terminy i osoby odpowiedzialne. Każda zaangażowana osoba otrzyma powiadomienie w przypadku jakichkolwiek zmian lub aktualizacjach w zadaniach, a każdy lejek zostanie zapisany jako szablon, gotowy do użycia w dowolnym momencie.
Jako menedżer możesz tworzyć różne lejki, z których każdy jest przeznaczony do określonego zestawu zadań. Na przykład możesz skonfigurować lejek do pracy z użytkownikami, którzy kiedyś wykazali zainteresowanie, ale przez jakiś czas byli nieaktywni i dla osób, które mają pytania.
Zależności to jeden z najlepszych sposobów na połączenie lejka sprzedażowego, ponieważ automatycznie przypisują nowe zadanie po jego zakończeniu. Możesz nawet zmodyfikować wyzwalacze, aby jedno zadanie rozpoczynało się dopiero po rozpoczęciu drugiego, lub jedno zaczynało się dopiero po zakończeniu dwóch innych.
Zależności działają nie tylko dla każdego indywidualnego workflow. Na przykład, gdy agent sprzedaży utworzy ofertę, Twój dział finansowy może zostać automatycznie powiadomiony w celu podpisania, zanim klient ją otrzyma.
W naszym przewodniku po automatyzacji sprzedaży przedstawiamy Ci najlepsze praktyki w zakresie generowania leadów, w których zautomatyzowane procesy mają wysoki priorytet. Podzielimy to na dwie części: aktywne i pasywne generowanie leadów.
Chociaż aktywne generowanie leadów wiąże się z dotarciem do potencjalnych klientów, wciąż istnieją sposoby na zwiększenie produktywności poprzez automatyzację.
Media społecznościowe
Media społecznościowe to jeden z kluczowych obszarów, w których powinieneś skoncentrować swoje wysiłki na bezpośrednich wiadomościach. Dzięki integracji z CRM możesz wybrać grupę docelową i automatycznie wysłać wstępnie zatwierdzoną wiadomość. Jeśli odpowiedzą, Twój zespół zostanie o tym powiadomiony i będzie mógł udzielić dodatkowych informacji. Jednocześnie Twój CRM będzie zbierać dane z kont w mediach społecznościowych, aby dać Ci pełniejszy obraz Twoich potencjalnych klientów.
Musisz uważać na zimne wiadomości e-mail ze względu na przepisy dotyczące ochrony danych, jednak możesz wysyłać wiadomości do użytkowników, którzy kiedyś wykazali zainteresowanie, ale przez jakiś czas byli nieaktywni. Systemy CRM umożliwiają automatyczne wypełnianie inteligentnych list kontaktów, które były nieaktywne w określonym przez Ciebie przedziale czasowym.
Gdy już masz listę, możesz przygotować sekwencje mailową, aby wzbudzić ich zainteresowanie. Sekwencje te mogą rozpocząć się automatycznie, gdy kontakt stanie się „zimny” zgodnie z ustawionymi wcześniej parametrami.
Jedną z najprostszych technik generowania leadów w naszym przewodniku po automatyzacji sprzedaży jest używanie formularzy na swojej witrynie lub stronie docelowej. Przyciągnij uwagę odbiorców dokumentem do pobrania, który wyślesz na ich adres e-mail po wypełnieniu formularza.
Za pośrednictwem formularzy do Twojego CRM automatycznie zostaną dodane dane, których potrzebujesz, takie jak imię i nazwisko, adres e-mail, numer telefonu, stanowisko i wszelkie inne pola, które są dla Ciebie ważne. Mając wszystkie te informacje pod ręką, możesz rozpocząć wysyłanie e-maili marketingowych, aby zachęcić użytkowników do dokonania transakcji.
Oczywiście zdarzają się sytuacje, w których potencjalni klienci szukają nie dodatkowych informacji, ale odpowiedzi na jakiekolwiek pytania.
Dzięki chatbotom jako widżetowi w Twojej witrynie możesz zapewnić potencjalnym klientom łatwy sposób na nawiązanie kontaktu bez korzystania z telefonu. Poproś o adres e-mail, a następnie zautomatyzuj kilka pierwszych odpowiedzi. Będziesz mieć pojęcie o tym, co Twoi potencjalni klienci chcą omówić, zanim pozwolisz swojemu zespołowi przejąć kontrolę.
Chatboty mają ogromną przewagę nad rozmowami telefonicznymi, ponieważ jeden pracownik działu sprzedaży może obsługiwać wiele czatów jednocześnie, aby uzyskać większą liczbę leadów. Mając adres e-mail, masz już możliwość skontaktowania się ze swoim potencjalnym klientem, a CRM automatycznie zarejestruje Twoją interakcję, abyś mógł do niej wrócić później.
Bitrix24 to kompleksowe narzędzie biznesowe, które obejmuje każdy aspekt automatyzacji, od generowania i pielęgnowania leadów po potężny CRM i połączenia wideo, których Twój zespół może używać do kontaktowania się z potencjalnymi klientami.
Wypróbuj teraz
E-mail marketing jest nadal jednym z głównych konkurentów, jeśli chodzi o proces sprzedaży. Sama ilość treści, które możesz wysłać do całej bazy danych — lub niektórych segmentów jest oszałamiająca.
Personalizacja zajmuje najważniejsze miejsce w naszym przewodniku po automatyzacji sprzedaży. Zamiast wysyłać standardowe wiadomości zaczynające się od „Drogi Kliencie”, możesz wpisać konkretne imię i nazwisko, miasto, stanowisko i inne dane każdej osoby. Automatyczna personalizacja umożliwia wysyłanie wiadomości, które ludzie naprawdę chcą otwierać, bez ręcznego edytowania każdego e-maila przed jego wysłaniem.
Szablony to małe akapity, które dołączasz do każdej odpowiedzi e-mail. Najlepsze automatyczne narzędzia do marketingu e-mailowego umożliwiają wcześniejsze ustawienie tych akapitów i dodawanie ich do wiadomości e-mail jednym kliknięciem. Pomoże to zaoszczędzić dużo czasu, co jest bardzo przydatne, zwłaszcza gdy masz niekończącą się listę rzeczy do zrobienia.
Upewnij się, że szablony zawierają tokeny personalizacji. Jeśli automatyzujesz swoją pracę, użytkownicy nie muszą o tym wiedzieć.
Zautomatyzowane sekwencje prowadzą Twoich potencjalnych klientów przez cały lejek, aż dojdą do etapu, w którym są gotowi rozmawiać z Twoim zespołem. Najlepsze systemy CRM dają możliwość wysłania serii e-maili, uruchamianych przez konkretne działanie podjęte przez użytkownika lub po prostu w określonej kolejności.
Możesz pomyśleć, że w przewodniku po automatyzacji sprzedaży nie ma miejsca na analitykę, ale to nie tak.
Dzięki odpowiednim narzędziom do automatyzacji sprzedaży, Twoje comiesięczne newslettery i e-maile marketingowe dostarczą Ci cennych informacji na temat skuteczności Twoich e-maili, od współczynnika otwarć i współczynnika odrzuceń do tego, które linki doprowadziły do największego ruchu. Wszystko to jest zebrane w jeden raport, który można pobrać i przeglądać co miesiąc lub co kwartał.
W ramach naszego przewodnika po automatyzacji sprzedaży musimy zwrócić uwagę, że nadmierna automatyzacja może być czymś złym. Jeśli Twoi klienci czują, że ciągle rozmawiają z komputerem, poczują się niedoceniani i sfrustrowani.
Gdy leady osiągną właściwy etap lejka sprzedaży, możesz przedstawić się osobiście i nawiązać lepszy kontakt. Najlepiej zrobić to podczas spotkania lub za pośrednictwem połączenia wideo/audio.
Dołącz harmonogram spotkań do swoich e-maili, aby potencjalni klienci mogli wybrać datę i godzinę. Kalendarz zespołowy automatycznie zablokuje ten czas i wyśle Ci powiadomienie jako przypomnienie. Automatyczne planowanie spotkań eliminuje te małe, ale czasochłonne zadania, pozwalając Tobie i Twojemu zespołowi skoncentrować się na zamknięciu deali.
Na tym etapie procesu sprzedaży upewnij się, że Twój zespół jest posiada odpowiednie narzędzia komunikacji i wskazówki dotyczące obsługi klienta. Przechowuj je we wspólnym dokumencie, aby wszyscy mieli do niego łatwy dostęp i pamiętaj o jego aktualizowaniu. Najlepsze narzędzia do automatyzacji sprzedaży będą automatycznie wysyłać powiadomienia o aktualizacjach i zmianach.
Jako menedżer możesz nagrywać rozmowy do późniejszej analizy. Jeśli zauważysz, że masz problemy i często tracisz deale, będziesz mógł możesz zidentyfikować etap lejka sprzedaży i przyczynę.
Tak proste, a jednocześnie tak czasochłonne jest ręczne wystawianie ofert i faktur. To zadanie koniecznie należy zautomatyzować. Gdy jesteś na tym etapie, musisz działać szybko, aby uniknąć utraty deali, dlatego w naszym przewodniku automatyzacja ofert i faktur zajmuje tak ważne miejsce.
Dawno minęły czasy, kiedy zamknięcie deala było końcem Twojego workflow. Teraz chodzi o zapewnienie powtarzalności transakcji.
Jeśli niedawno kupiłeś coś online, z pewnością wkrótce otrzymasz e-mail z zapytaniem, czy jesteś zadowolony ze swojego produktu i może chcesz go ocenić i podzielić się swoją opinią w mediach społecznościowych.
Nie musisz ręcznie dodawać przypomnienia i pisać e-maile dla każdego deala. W ramach szablonów wiadomości mailowych możesz zautomatyzować wiadomości posprzedażowe, które będą zawierać dane klienta i nazwę sprzedanego produktu — dane te zostaną pobrane bezpośrednio z Twojego CRM.
Dzięki naszemu Kompletnemu Przewodnikowi po Automatyzacji Sprzedaży powinieneś mieć znacznie lepsze pojęcie o tym, jak możesz zwiększyć wydajność i zapewnić profesjonalną obsługę wszystkim swoim klientom. Automatyzacja procesu sprzedaży jest obecnie niezbędnym narzędziem dla zespołów.
Bitrix24 to kompleksowe narzędzie biznesowe, które obejmuje każdy aspekt procesu automatyzacji, od generowania i pielęgnowania leadów po potężny CRM, a nawet e-maile, wiadomości w mediach społecznościowych oraz połączenia audio i wideo do komunikacji z potencjalnymi klientami.
Już ponad 10 000 000 użytkowników zaczęło korzystać z naszej platformy w celu usprawnienia procesu automatyzacji sprzedaży i nie tylko.
Zacznij korzystać z Bitrix24 za darmo i zobacz sam, jak może zwiększyć się Twoją produktywność.