Referencje wydają się być jedną z najbardziej udanych i opłacalnych strategii marketingowych i z tego powodu szybko zyskują na popularności. W tym artykule wyjaśnimy, jak skuteczniej wdrożyć tę technikę i opiszemy trzy przykłady opinii klientów, które do tej pory okazały się najbardziej skuteczne.
Zwrócimy również uwagę na zalety i wady tych odmian oraz przedstawimy wskazówki dotyczące jak najskuteczniejszego identyfikowania, badania i kierowania do potencjalnych odbiorców. Na koniec krótko wspomnimy o oprogramowaniu do zarządzania relacjami z klientami, takim jak na przykład Bitrix24, które może pomóc Ci osiągnąć te cele skuteczniej i przy mniejszym wysiłku.
Zasadniczo referencja odnosi się do czyjejś osobistej recenzji Twoich produktów lub usług, którą dana osoba publikuje w domenie mediów publicznych. Przykładem postów z referencjami byłby wyraz wdzięczności jednego z twoich byłych klientów za dobrą pracę, którą dla niego wykonałeś. Te recenzje mogą być jednak również negatywne, do czego przejdziemy nieco później w tym artykule.
W rzeczywistości strategia ta staje się bardzo wygodnym sposobem na reklamę firmy lub promocję swoich usług, a w dzisiejszych czasach staje się coraz bardziej powszechna. Jest to również stosunkowo łatwy sposób, aby dowiedzieć się więcej o produkcie, zanim zdecydujesz się go kupić.
Na przykład Yelp!, jedna z najpopularniejszych platform społecznościowych do przeglądania opinii klientów o firmach, może pochwalić się ponad 70 milionami czytelników miesięcznie. Co sugeruje, że konsumenci coraz bardziej polegają na tym źródle informacji, a zbadanie tej strategii autopromocji może stać się niezbędne dla każdej udanej działalności gospodarczej lub publicznej.
Kilka renomowanych agencji, takich jak na przykład Federalna Komisja Handlu, przeprowadziło pewne statystycznie istotne badania zachowań potencjalnych klientów i może pomóc wiedzieć, co mają do powiedzenia na ten temat. Okazuje się, że pomimo oczywistych wad tego źródła informacji, jest ono jednym z najczęściej wykorzystywanych przez współczesnych konsumentów. Zasadniczo do tej pory pojawiły się dwa ważne wnioski statystyczne.
Wydaje się, że istnieją dwa najczęstsze typy ludzi, którzy decydują, czy coś zrobić, czy nie. Pierwszy z nich podlega w bardzo dużym stopniu presji społecznej, a opinia publiczna, a także opinie osób znaczących stają się najważniejszymi czynnikami wpływającymi na jego decyzje. Takiej osobie bardziej zależy na tym, co inni pomyślą o Twoim produkcie, niż na jego jakości.
Odwrotny typ jest stosunkowo niezależny od wpływów zewnętrznych i zamiast tego będzie bardziej zainteresowany atrybutami produktu. Nie trzeba dodawać, że ten typ będzie o wiele mniej dbał o jakiekolwiek referencje, które możesz mu pokazać, niż jego antypoda, chyba że będzie to rzetelna recenzja specyfikacji produktu.
Nawiasem mówiąc, podkreśla to bardzo ważny aspekt skutecznej kompozycji referencji. Zasadniczo oba typy są dość dostępne, o ile rozmawiasz z nimi we właściwym języku:
1. W pierwszym przypadku to publiczna wrzawa i presja rówieśników przekona daną osobę do zakupu. A referencja będzie szczególnie skuteczna, jeśli:
● Łatwy do zrozumienia
● Jednoznaczny, a nawet stanowczy ton
● Bardzo wizualny i zabawny format
2. Drugi typ będzie chciał poznać i ocenić właściwości techniczne i korzyści finansowe danego produktu, a szum, na który jego antypoda tak łatwo się zakochuje, równie łatwo zniechęci tę osobę na dobre. Zamiast tego chce zobaczyć referencję, która składa się z:
● Faktów i liczb
● Prezentacji produktu w akcji
● Odniesienia do renomowanych źródeł
● Poświadczenia recenzenta sugerujące jego wiarygodność
Inne ważne odkrycie dokonane przez badaczy z tej dziedziny może być bardzo interesujące z psychologicznego punktu widzenia i na pewno jest istotne dla tematu naszej dyskusji. W uproszczeniu można to wyrazić następująco: jeśli chodzi o wybór między zmysłami a presją społeczną, przytłaczająca większość ludzi będzie podporządkować się opinii publicznej.
Ankiety przeprowadzone przez Yelp!, Instagram, TripAdvisor, Twitter i Google Maps pokazują, że ponad 90% konsumentów polega na referencjach opublikowanych na tych i podobnych stronach jako najbardziej wpływowym źródle informacji o produkcie. Innymi słowy, te recenzje będą ważniejsze dla co najmniej dziewięciu na dziesięciu potencjalnych klientów niż rzeczywiste cechy produktów i usług, które próbujesz promować.
Co więcej, prawie wszyscy ci społecznie podatni respondenci (dokładnie 88%) przyznali, że referencje na platformach społecznościowych są dla nich ważniejsze niż opinie członków ich rodziny i bliskich przyjaciół! Teraz już wiesz, co zrobić, gdy następnym razem siostra poprosi Cię o polecenie dobrego butiku: nie ma sensu mówić jej, co o nim myślisz; zamiast tego poszukaj go na TrustPilot, a będzie on dla niej znaczył o wiele więcej.
W praktyce zadanie budowania bazy referencji składa się z czterech odrębnych, ale powiązanych ze sobą zadań, a mianowicie:
1. Komponowanie skutecznych recenzji najlepiej dopasowanych do grupy docelowej
2. Opanowanie różnych typów referencji, które okazały się skuteczne w przeszłości
3. Zbieranie naturalnych informacji zwrotnych napisanych przez rzeczywistych klientów
4. Poszukiwanie optymalnych dostawców oprogramowania, takich jak Bitrix24, którzy mogą pomóc Ci w tej pracy i zastosować swoje doświadczenie zawodowe i różne posiadane narzędzia cyfrowe do bardziej konstruktywnego badania odbiorców i uzyskania bardziej skutecznych referencji
Wszystkie cztery zadania są równie ważne dla ostatecznego sukcesu Twojego przedsiębiorstwa, a teraz omówimy każde z nich osobno.
To chyba najcenniejsza rada, jakiej można by udzielić na ten temat. Spójrzmy prawdzie w oczy, twój hipotetyczny czytelnik najprawdopodobniej nie będzie chciał spędzać zbyt dużo czasu z twoją recenzją lub może nawet nie mieć na to wystarczająco dużo czasu, nawet gdyby chciał. Co więcej, jego umysł może być zbyt zajęty miriadami rzeczy, aby właściwie się na tym skoncentrować.
Jak sprawić, by recenzja była krótka i przejrzysta? Cóż, odpowiedź jest tak prosta jak pytanie:
Może to zabrzmieć banalnie, ale zbyt wiele niewygodnych świadectw pojawia się w wyniku albo niewiedzy, co powiedzieć, albo braku zrozumienia, kiedy przestać.
Jako wariację na ten temat możemy przypomnieć chińskie powiedzenie, że widzenie jednej rzeczy działa lepiej niż słuchanie stu słów. Czasami warto zadać sobie pytanie, czy na pewno chcesz to w ogóle powiedzieć? Być może lepiej byłoby po prostu to pokazać:
● Zajmuje mniej miejsca
● Zajmuje mniej czasu
● Co najważniejsze, łatwiej to zrozumieć
Teraz nie chcemy sugerować, że referencje wideo (o których przeczytasz więcej poniżej) działają lepiej niż teksty. Ale tekst może celować w różne narządy zmysłów, a czasami bajka może zgiąć ogon, aż nie będzie myszy, która mogłaby pójść po ser. Najważniejsze jest to, że często bardziej praktyczne jest opisywanie niż wyjaśnianie.
● Czego chciał od Ciebie klient piszący recenzję?
● Czy on to zrozumiał?
● Czym różnisz się od konkurencji?
● Jak Twoi klienci sądzą o Tobie i Twoich usługach?
Ta wytyczna ściśle współpracuje z pierwszą i w rzeczywistości dostarcza na nią optymalnej odpowiedzi. Właśnie to powinny mówić dobrze skomponowane przykłady referencji klientów. Innymi słowy: chciałem dostać to i tamto i dostałem to, i było o wiele lepiej, niż byłoby inaczej, i tak to a tak o tobie i twojej służbie.
Z ankiet SEO wynika, że zdecydowana większość ludzi nie poświęca na nic więcej niż kilka minut, nawet jeśli jest to coś ciekawego i praktycznie znaczącego. Innymi słowy, najskuteczniejsze referencje to te, które mieszczą się w maksymalnie 50-60 słowach.
Większość ludzi znacznie lepiej reaguje na recenzje napisane w bardzo nieformalny i osobisty sposób, w przeciwieństwie do bardzo profesjonalnych i oschłych raportów, które najprawdopodobniej sprawią, że będą ziewać.
Wyjątkiem jest bardzo poważny czytelnik, który wie, czego chce i szuka specyfikacji produktów, aby zdecydować, czy jest to dla niego odpowiednia rzecz. W przeciwnym razie referencja napisana w swobodnym stylu konwersacyjnym spodoba się zdecydowanej większości potencjalnych klientów, zwłaszcza jeśli będzie w niej również wiele typowych błędów gramatycznych.
Ponadto możesz go spersonalizować, dołączając logo, a nawet zdjęcia, aby czytelnik poczuł się, jakby rozmawiał z prawdziwą osobą. Na przykład recenzja opublikowana przez kogoś z prawdziwą twarzą w swoim awatarze uzyska znacznie lepszą odpowiedź niż gdyby było w niej zdjęcie bikini lub jakaś fantastyczna grafika.
Ta ostateczna wskazówka jest tą, którą wielu przedsiębiorców zwykle przeocza. Ale prawda jest taka, że czytelnicy mogą wyczuć podróbkę, nawet jeśli świadomie nie rozumieją, że ją czytają. Bez względu na to, jak genialnym byłeś copywriterem, Twoja recenzja nigdy nie będzie się równać z recenzją napisaną przez rzeczywistego klienta, który mówi z własnego doświadczenia.
Co prowadzi nas do kolejnego zadania na naszej liście, a mianowicie jak zbierać naturalne informacje zwrotne. Ale zanim przejdziemy do tego, może być konieczne jedno wyjaśnienie.
Jeśli byłeś z nami podczas naszej dotychczasowej dyskusji, być może zacząłeś mieć dokuczliwe podejrzenie, że próbujemy Ci wyjaśnić, jak możesz manipulować czytelnikiem, aby wybrał Twoje usługi? Piszemy o skutecznych technikach oszukiwania grupy docelowej? W rzeczywistości nie jesteśmy. Po prostu zwracamy uwagę na formalne aspekty kompozycji referencji.
Czyli patrzymy na to z artystycznej perspektywy. Załóżmy, że pytasz przyjaciela, co myśli o krewetkach z Burger Kinga, a on mówi, że są w porządku. Cóż, czy o to chodzi? Czy to wszystko, co może o tym powiedzieć? Twój przyjaciel nie kłamie, a krewetki Burger King są bez wątpienia w porządku.
Problem w tym, że prawdopodobnie chciałeś dowiedzieć się o nich trochę więcej, aby móc zdecydować, czy chcesz je zamówić. Jest to bardzo podobne do filmu z imprezy, który można nakręcić aparatem w smartfonie. Impreza była świetna, ale pytanie brzmi, kto będzie chciał obejrzeć ten film, oprócz znajomych na Facebooku?
Innymi słowy, jednym naprawdę ważnym pytaniem dla nas na tym etapie jest to, w jaki sposób moglibyśmy zebrać dużą ilość świadectw, które byłyby jednocześnie naturalne i przekonujące?
W rzeczywistości jest na to kilka sposobów i możesz użyć ich wszystkich, aby uzyskać najlepszy efekt.
Najpierw możesz przeglądać opinie, które otrzymujesz od rzeczywistych klientów i zapisywać te, które są naturalnie dobrze skomponowane. Niektórzy ludzie wydają się mieć talent do pisania dobrych tekstów lub może to być zwykłe szczęście. W każdym razie jest to oczywiście najlepszy scenariusz i mamy nadzieję, że będzie ich więcej, bo wtedy mielibyśmy mniej pracy do wykonania.
Jedną z rzeczy, które możesz zrobić, aby zwiększyć szanse, że ich referencje zbliżą się do tego, czego chcesz, jest zadawanie klientom konkretnych pytań. W rzeczywistości wiele osób woli nawet wystawić opinię w tym formacie, ponieważ jest to o wiele łatwiejsze niż odpowiadanie na pytanie otwarte. I będziesz musiał tylko pomyśleć o pytaniach, które zadają sobie Twoi docelowi odbiorcy.
Możesz też zapytać swoich klientów, czy nie mają nic przeciwko temu, że zmodyfikujesz przesyłane przez nich informacje zwrotne, aby brzmiały bardziej odpowiednie dla docelowych odbiorców. W takim przypadku powinieneś obiecać im, że pokażesz im edytowaną wersję przed jej opublikowaniem, aby mogli zobaczyć, że ich wiadomość nie została zniekształcona. Są szanse, że w większości przypadków będą z tym doskonale w porządku.
To bardzo prosty pomysł, ale działa cuda. Zdziwisz się, ile Twoi klienci będą chcieli dla Ciebie zrobić w zamian za drobną zniżkę lub voucher. Poza tym prosisz ich, aby powiedzieli ci, co naprawdę myślą, więc tak naprawdę zabijasz dwa ptaki w ten sposób: zdobywasz więcej referencji do swojej kolekcji i dowiadujesz się, jak dobrze sobie radzisz. A i tak jest to bardziej przyzwoite niż płacenie copywriterowi za jakieś rażące kłamstwo.
W tej sekcji przedstawimy trzy rodzaje referencji, które okazały się bardzo skuteczne, a Ty możesz sam zdecydować, które z nich wydają się najbardziej odpowiednie dla Twoich potrzeb biznesowych i osobistych preferencji. Pokrótce opiszemy każdy typ i podzielimy się pomysłami, jak go najefektywniej wykorzystać.
Jest to prawdopodobnie jeden z najczęstszych i najprostszych typów, a także jest najczęściej wybieranym przez wyszukiwarki do celów SEO. W końcu fora społecznościowe służą ludziom do dzielenia się pomysłami na temat ich wspólnych potrzeb, a większość użytkowników odwiedza te platformy, aby dowiedzieć się czegoś o produktach i usługach, których obecnie potrzebują.
Twoja opinia może być krótkim opisem tego, co masz do zaoferowania, wywiadem wideo z jednym z Twoich klientów lub po prostu zdjęciem Twojego produktu, ale bez względu na formę, pamiętaj o następujących kwestiach:
1. Prezentacja musi być jak najbardziej swobodna, zrelaksowana i wciągająca, a jej zakończenie nie powinno zająć więcej niż minutę, ponieważ nikt nie będzie miał dla Ciebie czasu poza tym limitem.
2. W przypadku innej osoby publikującej opinię, powinna to być prawdziwa osoba z aktywnym kontem, awatarem z prawdziwą twarzą i wszystkimi innymi atrybutami prawdziwego profilu społecznościowego.
To kolejny najbardziej oczywisty i skuteczny typ, ponieważ Twoi potencjalni odbiorcy najprawdopodobniej będą chcieli wiedzieć, czy:
● Eksperci w tej dziedzinie wiedzą o Tobie przede wszystkim
● Co myślą o jakości Twoich usług i produktów
Może to być jakaś renomowana strona, taka jak Forbes, Wikipedia i Rotten Tomatoes, lub niezwykle wpływowa osoba, która jest powszechnie uznawana za „słowo prawdy” na ten temat. W każdym razie należy pamiętać o dwóch czynnikach, jeśli zdecydujesz się skorzystać z tego typu referencji:
1. Branża oszustw jest tak powszechna, jak w dzisiejszych czasach, powinieneś oczekiwać, że Twoi odbiorcy będą mniej lub bardziej sceptyczni w stosunku do czyichkolwiek „opinii” w domenie publicznej (zobacz nasz rozdział o oszustwach), a nie będziesz chciał narażać swojej reputacji publikując swoje recenzje na jakiejś podejrzanej stronie.
2. Prawdziwie kompetentne i wiarygodne władze, niezależnie od tego, czy są to strony internetowe, czy osoby fizyczne, najprawdopodobniej nie będą dbać o twoje pieniądze ani o nic innego, z wyjątkiem ich reputacji i przedmiotu ich ekspertyzy, więc w rzeczywistości będziesz musiał zasłużyć na przywilej bycia przez nich wspomnianym w ogóle. Dlatego w końcu cieszą się zaufaniem, a na ich słowo zdecydowanie warto się starać.
To kolejny przykład postów z referencjami, które w dzisiejszych czasach szybko zyskują na popularności i wydaje się, że istnieją trzy główne powody tego. Po pierwsze, zobaczenie, jak coś działa, ma znacznie większy wpływ niż czytanie o tym. Ponadto obecność prawdziwej osoby w filmie sprawia, że prezentacja jest o wiele bardziej spersonalizowana i żywa.
Poza tym w dzisiejszych czasach ludzie tak naprawdę nie chcą niczego czytać. Nawet w przypadku interesującej książki większość ludzi prawdopodobnie woli usłyszeć ją jako plik audio zamiast czytać ją na papierze. Wydaje się, że nasze uszy zastępują oczy jako nasz główny narząd zmysłów, a YouTube staje się coraz bardziej popularny jako źródło informacji niż Wikipedia czy nawet TrustPilot.
Teraz produkcja wideo wymaga znacznie więcej wysiłku i inwestycji niż samo umieszczenie komentarza na platformie mediów społecznościowych, ale zdecydowanie warto to zrobić, aby osiągnąć ostateczny sukces Twojego przedsiębiorstwa. Istnieją dwie złote zasady tworzenia skutecznych referencji wideo:
1. Nie próbuj oszczędzać na jakości.
Rekomendacja wideo to niezwykle potężna technika automarketingu i chcesz, aby wyglądała tak imponująco i profesjonalnie, jak to tylko możliwe. Poza tym większość ludzi uważa, że oglądanie filmów o niskiej jakości jest prawie nie do zniesienia i może je zniechęcić na dobre, więc niskobudżetowa inwestycja będzie w tym przypadku całkowicie odwrotna do zamierzonych.
2. Używaj filmików w połączeniu z innymi metodami.
Innymi słowy, w ogóle nie myśl o filmie jako rodzaju referencji, zamiast tego używaj go tylko jako formatu prezentacji. Może to być wizualna demonstracja Twojego produktu w działaniu lub dyskusja o Twoich usługach z jakąś autorytatywną osobą w terenie. W ten sposób będzie działać o wiele lepiej i możesz zaoszczędzić trochę pieniędzy, łącząc swoje inwestycje, zamiast używać ich osobno dla każdego rodzaju referencji.
Jak można się domyślić, pomyślne wdrożenie tej strategii automarketingu wymaga dużego doświadczenia i umiejętności. Ponadto zależy to od właściwej identyfikacji i zbadania najbardziej odpowiedniej grupy docelowej dla Twojego przedsiębiorstwa.
Jeśli uznasz, że zadanie jest zbyt trudne lub nie masz do niego czasu lub talentu, z ulgą dowiesz się, że w Internecie jest wielu doskonałych dostawców oprogramowania CRM, którzy z przyjemnością wykonają to zadanie za Ciebie. W rzeczywistości, prawdopodobnie dobrym pomysłem jest ubieganie się o ich usługi w każdym przypadku, w połączeniu z pozostałymi trzema projektami, które omówiliśmy w części dotyczącej Generalnego Planu Strategicznego.
Co więcej, niektóre profesjonalne, doświadczone i renomowane firmy, takie jak Bitrix24, zaoferują Ci wiele dodatkowych usług zarządzania biznesem, od generowania leadów i zarządzania zasobami ludzkimi po przetwarzanie dokumentacji i zarządzanie projektami. W ten sposób możesz zlecić tworzenie referencji i inne funkcje pomocnicze wiarygodnym ekspertom i zamiast tego skupić się na bardziej podstawowych aspektach swojej działalności gospodarczej.
Opinie klientów o Twoich usługach i produktach mogą służyć jako bardzo potężne narzędzie do promowania Twojego przedsiębiorstwa. Jednak najpierw musisz zrozumieć swoją grupę docelową, zarówno pod względem marketingowym, jak i psychologicznym, oraz opanować podstawowe umiejętności skutecznego komponowania referencji.
I robiąc to, możesz również zacząć budować swoją kolekcję dobrych przykładów referencji klientów i wybrać witryny, w których chcesz je opublikować. Poza tym, jeśli chcesz zaangażować w ten proces kompetentnych profesjonalistów, istnieje wielu wysoce doświadczonych i niezawodnych dostawców, którym możesz zlecić część pracy, a wszystko to za stosunkowo niską opłatę.