Sukcesy klientów
Zarejestruj się za darmo

Szablon profilu klienta, aby dotrzeć do docelowych odbiorców

Zespół Bitrix24
28 sierpnia 2023
Odświezone: 14 sierpnia 2024

Jesteśmy pewni, że nie jest łatwo znaleźć drogę do serc Twoich klientów. Zaspokojenie ich potrzeb jest kluczowym elementem od samego początku, a najefektywniejszą kwestią do rozważenia jest profilowanie klientów.

Co warto wiedzieć o profilach klientów

To proste. Profile klientów mają na celu opisanie Twoich klientów. Każdy z Twoich nowych klientów otrzymuje specjalny dokument elektroniczny wypełniony danymi, który koncentruje się na następujących podstawowych elementach:

  • Dane demograficzne
  • Psychografia
  • Lokalizacja
  • Zainteresowania
  • Praca i pensja
  • Cele
  • Zachowanie zakupowe
  • Wyzwania i punkty bólu

Jeśli jesteś właścicielem B2B (handel Business-to-Business oparty na wymianie produktów między firmami), to Twoje profile klientów powinny zawierać również firmografię:

  • Wielkość firmy

  • Liczba pracowników

  • Dochód roczny

Odpowiednio ułożony profil klienta pomaga w marketingu, targetowaniu i reklamie. Ignorowanie tego procesu sprawi, że zmarnujesz czas i stracisz klientów. Kiedy uda Ci się zdefiniować swoich idealnych klientów, uda ci się wygrać na rynku biznesowym.

Jak to działa? Cóż, spójrzmy.

Przykład idealnego profilu klienta

Oto szablon profilu klienta do analizy. Nie znajdziesz idealnego przykładu, ale zawsze jest coś, czym możesz się zainspirować.

Natalia Mazur

Dane demograficzne:

Lokalizacja

Psychografia

Informacje społeczno-ekonomiczne

Wiek: 32

Kraj: Poland

Nawyki: miłośniczka zakupów, uwielbia filmy Netflix

Pensja: 8 000 zł miesięcznie

Stan cywilny: zamężna

Województwo:

Mazowieckie

Styl życia: Lubi imprezować, ekstrawertyk, inspiruje się poznawaniem nowych ludzi

Zawód: Projektant produktu dla urządzeń gospodarstwa domowego

Płeć: Kobieta

Miasto: Warszawa

Zainteresowania: Wiadomości TVN, rozmowy o filmach z udziałem Robina Williamsa

Miejsce zamieszkania: Mieszka w drogim mieszkaniu

Dzieci: Trójka

Wartości: Rodzina, religia

Wykształcenie: Marketing

Opis gospodarstwa domowego: Zamężna, mieszka z mężem I trójką dzieci


Oferowany przez nas szablon profilowania klientów jest podstawowy. Obejmuje następujące aspekty:

Dane demograficzne:

Segmentacja rynku oparta na czynnikach takich jak wiek, płeć, pochodzenie etniczne, rasa, religia i poziom wykształcenia. Im lepiej rozumiesz kluczowe informacje demograficzne o swoich klientach, tym bardziej prawdopodobne jest, że będziesz w stanie przewidzieć ich zachowanie i dostarczyć towary, usługi lub treści, które uznają za wartościowe.

Na przykład firma sprzedająca drogie napoje alkoholowe powinna reklamować się tylko konsumentom, którzy osiągnęli co najmniej wiek uprawniający do spożywania alkoholu i mogą sobie na nie pozwolić.

Dowiedz się, co interesuje ludzi w określonym obszarze demograficznym. Jeśli Twoi konsumenci są w wieku od 24 do 30 lat lub są małżeństwem i mają dzieci, wykorzystaj tę wiedzę, aby opracować kampanie i produkty, które naprawdę cenią.


Oprogramowanie do zarządzania klientami

Twórz nowoczesne profile klientów i zapisuj całą komunikację i historię zamówień w jednym miejscu

Wypróbuj już dziś


Lokalizacja

Informacje o lokalizacji Twoich klientów można wykorzystać do podzielenia docelowych klientów na grupy, dzięki czemu możesz lepiej obsługiwać ich w określonym regionie.

Na przykład, jeśli 70% Twojej bazy klientów pochodzi z Warszawy, nie musisz podejmować działań marketingowych zbyt daleko od miasta.

Ponadto informacje o lokalizacji w szablonie profilu powinny być budowane w oparciu o następujące punkty:

  • Rodzaj lokalizacji: kraj, powiat, miasto, miejscowość itp.

  • Klimat: zwróć uwagę na czynniki środowiskowe.

  • Kultura: lokalne zwyczaje i zachowania społeczne mają kluczowe znaczenie przy organizacji kolejnej kampanii reklamowej.


Psychografia

Zainteresowania, hobby i inne działania ludzi są objęte informacjami psychograficznymi. To jest bardzo zbliżone do danych demograficznych i obejmuje następujące kwestie:

  • Wiek
  • Stan cywilny
  • Płeć
  • Rodzicielstwo
  • Nawyki
  • Zainteresowania
  • Styl życia
  • Wartości 

Informacje społeczno-ekonomiczne

Informacje społeczno-ekonomiczne w profilu klienta powinny zawierać następujące punkty:

Dochód. Podstawowe informacje o źródłach finansowania i zarobkach. Powinieneś wiedzieć, czy Twój klient ma wystarczające środki finansowe, aby zapłacić za Twoją usługę lub produkt.

Wykształcenie. W zależności od tego, jakie produkty i usługi oferujesz, wykształcenie Twojego klienta może okazać się niezwykle ważnym czynnikiem.

Zawód. Bardzo ważne jest, aby wiedzieć, czy Twój klient jest pracownikiem, freelancerem czy właścicielem firmy. Czy są jakieś konkretne stanowiska lub zawody związane z Twoimi usługami i produktami? Czy możesz ułatwić lub usprawnić komuś codzienną pracę w okolicy?

Miejsce zamieszkania. Czy Twoi klienci należą do określonej klasy ekonomicznej? Co możesz poprawić w ich warunkach życia dzięki twojej firmie

Gospodarstwo domowe. Wielkość gospodarstwa domowego i sposób jego zorganizowania mogą być również źródłem informacji dla Twojej firmy. Możliwości Twoich klientów zależą od wielu czynników. Mogą być małżeństwem lub nie, mogą mieszkać z nimi dzieci lub starsi rodzice, mogą mieć zwierzęta domowe lub regularnie zajmować się innymi zwierzętami.

Idealny szablon profilu klienta zależy od tego, co możesz zaoferować. A to, co możesz zaoferować, zależy od społeczno-ekonomicznej klasy klientów w Twojej okolicy.

Jak pozyskać dane do profili klientów?

Możesz analizować wszystkie niezbędne prawdopodobieństwa dotyczące swoich klientów lub spojrzeć na rzeczywiste statystyki odwiedzających witrynę. Wiadomo, że to drugie jest lepszym wyborem. Istnieje wiele usług i organizacji online, które zajmują się zbieraniem danych online o użytkownikach w dowolnym obszarze lokalnym. Mogą pomóc w pobraniu i wzbogaceniu bazy danych.

Oto, kiedy Bitrix24 może okazać się pomocny. To jedno z najlepszych rozwiązań dla Twojej firmy i osobistego miejsca pracy. Jedną z oferowanych usług jest CRM, czyli zarządzanie relacjami z klientami. Co możesz uzyskać:

  • Narzędzia do komunikacji z klientami;

  • Zarządzanie relacjami w firmie;

  • Poprawienie komunikacji z innymi firmami.

CRM dla profili klientów

Jeśli nie masz pojęcia, jaki przykładowy profil klienta jest odpowiedni dla Twojej firmy, system CRM Ci w tym pomoże. Tradycyjne dane demograficzne nie są zastępowane przez profilowanie klientów, służą raczej do wspierania przepływu pracy podczas interakcji z klientem. CRM pomoże Ci:

  • dowiedzieć się więcej o społecznym aspekcie swoich klientów;

  • analizować zachowania potencjalnych klientów w Twojej okolicy;

  • zbierać informacje o ostatniej aktywności klientów;

  • dowiedzieć się, ile pieniędzy stały klient jest gotów wydać na Twoje towary lub usługi.

CRM pomoże Ci znaleźć najlepsze przykłady profili klientów, aby zwiększyć zyski i uprościć działania marketingowe. Będziesz głęboko zaangażowany w biznes, lepiej rozumiejąc potrzeby swoich klientów.

Jak zbudować lepsze profile klientów?

Aktualizacja

Nie ma znaczenia, jakiego szablonu profilu odbiorców użyjesz, ale musisz zrozumieć, że potrzeby klientów zmieniają się z biegiem czasu. Nieistotne informacje w profilach klientów mogą dosłownie zrujnować Twój biznes.

Analiza

Także ważna jest analiza ruchu. Staraj się być na bieżąco z komentarzami i opiniami klientów korzystających z Twoich usług i regularnie kupujących Twoje produkty. Istnieje wiele narzędzi online, które mogą pomóc Ci analizować ruch na stronie, po prostu wybierz to, co Ci pasuje.

Zbieranie opinii

Organizowanie ankiet jest naprawdę wartościowym przedsięwzięciem. Zadając klientom pytania, poznajesz ich preferencje i okazujesz zaangażowanie. Pomoże Ci to zbudować wzajemne zaufanie i lojalność.

Rozumienie  

Musisz być w pełni świadomy rodzajów branż, które obsługuje Twoja firma. Będzie to wymagało jasnego zrozumienia dostarczanych towarów lub usług, tego, czym różnią się one od towarów oferowanych przez inne firmy, w jaki sposób można je ulepszyć, czy spełnią wymagania klientów i w jaki sposób planujesz zdobyć udział w rynku.

Jak wybrać idealny przykład profilu klienta?

Każdy szablon profilu klienta jest wyjątkowy, bo wszystko zależy od potrzeb. Profile klientów można podzielić na podstawowe kategorie.

Prosty

Hierarchiczny

Wizualny

Twoim głównym celem jest wykorzystanie minimalnej ilości danych, aby uzyskać maksymalnie wartościowe informacje. Unikaj wielostronicowych dokumentów i skoncentruj się na praktycznych spostrzeżeniach. Zwróć uwagę na istotne informacje:

Dane demograficzne;
Decyzje klientów;
Potrzeby klientów;
Zachowanie klientów.

Używaj kilku prostych profili na raz, aby zrozumieć, który z nich bardziej pasuje do Twoich priorytetów, a który w ogóle nie pasuje.

Tutaj porównujesz zachowania i dane demograficzne swoich klientów, aby dowiedzieć się, którzy klienci są dla Ciebie najbardziej odpowiedni.

To wygodny szablon profilu. Aby pomóc zespołom sprzedaży i obsługi klienta lepiej zrozumieć osobę, z którą rozmawiają, warto rozważyć dodanie zdjęcia stockowego lub karykatury idealnego klienta.

Może to być szczególnie przydatne dla pracowników, którzy komunikują się z klientami wyłącznie przez telefon.


Profile klientów: prosty, hierarchiczny i wizualny

Prosty szablon profilu


Źródło zdjęcia: hootsuite.com

Hierarchiczny szablon profilu


Źródło zdjęcia:  thefiveabilities.com

Szablon profilu wizualnego



Źródło zdjęcia:  techtarget.com

Tworzenie profilu klienta w 10 prostych krokach

Krok 1. Skorzystaj z szablonów

Pobierz gotowe szablony i dostosuj je do swoich potrzeb. Jeśli nie masz pojęcia, czego potrzebujesz, możesz skontaktować się z dowolną firmą zajmującą się zarządzaniem CRM online i poprosić ją o pomoc. Po prostu wypełnisz puste pola, a firma utworzy dla Ciebie osobiste szablony.

Krok 2. Wybierz oprogramowanie

W pierwszej kolejności będziesz musiał skorzystać z następujących narzędzi:

  • CRM zintegrowany z danymi kontaktowymi Twoich klientów
  • Oprogramowanie do obsługi opinii klientów do przeprowadzania kwestionariuszy i projektowania ankiet
  • Oprogramowanie analityczne umożliwiające zrozumienie, czy Twoja witryna internetowa jest skuteczna, czy nie

Wszystkie dane dotyczące interakcji z klientami i informacje są przechowywane w jednym miejscu, z łatwym w użyciu interfejsie dzięki oprogramowaniu analitycznemu. Dodatkowo jest połączony z Twoim CRM.

Krok 3. Uwzględnij dane demograficzne

Zadaj sobie następujące pytania, aby zbadać zewnętrzne dane demograficzne:

  • Dlaczego Twoje produkty są przydatne na rynku?

  • Czy trafiasz do konkretnej grupy klientów?

  • Jaki jest roczny dochód Twojego klienta?

Krok 4. Zbierz informację zwrotną 

Aby stworzyć uniwersalny, a jednocześnie praktyczny szablon profilu, trzeba zejść głębiej. Rozmowy z klientami dają Twoim pracownikom szansę na bezpośrednią interakcję z prawdziwymi ludźmi. Mogą nawiązać autentyczną więź z Twoimi klientami, czytając w czasie rzeczywistym ich odpowiedzi.


Krok 5. Przejrzyj mapę podróży

Mapa podróży klienta przedstawia każdą interakcję, jaką musi odbyć klient z Twoją firmą, aby osiągnąć cel. To zapewnia dokładny obraz osób kupujących Twoje towary lub usługi i wchodzących w interakcje z Twoją firmą.

Krok 6. Skup się

Skoncentruj się na opiniach swoich klientów, niezależnie od tego, ilu ich masz. Przyjrzyj się uważnie zachowaniu swoich klientów.

Krok 7. Sprawdź szczegóły

Jeśli jest to strategia B2B, zadaj sobie następujące pytania, aby stworzyć idealny profil klienta:

  • Czy ich zespół jest duży?
  • Z jakimi problemami muszą się zmierzyć?
  • Jaka jest ich główna technologia?
  • Jakie są ich główne cele (na najbliższe kilka miesięcy/rok)?
  • Jak radzą sobie z wyzwaniami?

Jeśli chodzi wyłącznie o Twoich klientów, przydatne mogą okazać się odpowiedzi na następujące pytania:

  • Jakie korzyści odnoszą Twoi klienci?
  • Czy potrafisz rozwiązać problemy swoich klientów?
  • Czy zdajesz sobie sprawę z głównych bolesnych punktów?
  • Co wyróżnia Twoją firmę?
  • Czy Twoje krótko- i długoterminowe cele pokrywają się z pragnieniami Twoich klientów?

Krok 8. Poznaj swoją branżę

Powinieneś być świadomy tego, jakie firmy walczą o uwagę Twoich klientów i jak postrzegają Twoją markę. To powinno pomóc Ci określić rodzaj klienta, którego chcesz przyciągnąć i zatrzymać.

Możesz skopiować skuteczne strategie konkurencji dotyczące prezentacji i informowania klientów o innowacyjnej funkcji lub produkcie, jeśli znasz taktyki marketingowe, które obecnie są skuteczne dla Twojej docelowej grupy odbiorców.

Krok 9. Stwórz persony

Profil klienta powinien składać się z następujących podstawowych punktów:

  • Tytuł;
  • Wiek;
  • Wykształcenie;
  • Stanowisko;
  • Dochód;
  • Dlaczego potrzebuje Twojego produktu;
  • Jak możesz do niego dotrzeć w mediach społecznościowych; 
  • Jakie są wasze wzajemne obowiązki;
  • Jak klienci pomagają Ci radzić sobie z podejmowaniem decyzji. 

Krok 10. Analizuj

Zbierz elementy zewnętrzne, dostosuj informacje kontekstowe i podczas tworzenia profilu klienta uzyskaj dokładne zrozumienie, w jaki sposób Twoja firma oferuje wartość każdemu typowi klienta. Właściwa analityka to właściwa droga do idealnych profili klientów.

Pamiętaj, że nie ma potrzeby zaczynać od zera. Istnieją szablony profili klientów, które można utworzyć osobiście dla Ciebie.

Free. Unlimited. Online.
Bitrix24 to miejsce, w którym każdy może komunikować się, współpracować przy zadaniach i projektach, zarządzać klientami i robić o wiele więcej.
Zarejestruj się za darmo
You may also like
Sukcesy klientów
Najlepsze chatboty AI w 2023 roku
Inspirujące przywództwo
Jak Rozwijać Swoje Umiejętności Przywódcze
Rozwój zespołu i HR
Integracja systemów HR: jak połączyć różne narzędzia, aby stworzyć spójny ekosystem?
Sukcesy klientów
Czatboty i sztuczna inteligencja w służbie lepszej obsługi klienta
Używamy plików cookie, aby zwiększyć wygodę korzystania - Dowiedz się więcej.
Znajdujesz się na uproszczonej wersji strony. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszej polityce dotyczącej cookies, przejdź do pełnej wersji witryny internetowej.